środa, 18 kwietnia 2012

Kompletowanie Longboarda: trucki

Jakiś czas temu, zgodnie z prośbami wielu z Was, postanowiłyśmy zapoznać Was z techniczną stroną longboardingu. Przygotowałyśmy informacje, które mogą być oczywiste, które pewnie już słyszałyście, ale są też takie, które i nas zaskoczyły. Mamy nadzieję, że ułatwimy Wam wybory. Na początku posta zamieszamy mały słowniczek z pojawiającymi się w nim terminami, abyście wszystko rozumiały:)
Wiecie już jaka jazda Was kręci? Wybrałyście deck? Czas na trucki!


Downhill - styl wywodzący się od konkurencji, w której trzeba przejechać trasę w jak najkrótszym czasie. Tutaj nie ma miejsca na zabawę, skręty i flow, liczy się redukcja oporów powietrza i złapanie przyczepności dla uzyskania jak największej prędkości.

Freeride - jest podobny do dowhillu pod względem prędkości, ale chodzi o flow, swobodę w jeździe,  zabawę skrętami.

Pumping - polega na utrzymaniu, zwiększeniu bądź zmniejszeniu prędkości poprzez skręcanie.

Carving - styl jazdy najbardziej zbliżony do surfingu, płynną jazdę, zabawę pumpingiem.

Kingpin - oś trucka na której mocowane są gumki

Piwot - oś obrotu trucka

Jak wygląda truck i z czego się składa?



Downhill :
Trucki przeznaczone do down hillu są dłuższe i sztywno ustawione (niżej tłumaczymy jak ustawić), a co za tym idzie - stabilne. Jednak do zwykłej jazdy nie będą odpowiednie, gdyż są mało skrętne. Deska sztywno ustawiona skręca ale dopiero przy większych prędkościach.

Carving/slalom/pumping :
Z takimi trakami natomiast jest odwrotnie niż z wyżej opisanymi, są krótsze, miększe - bardziej skrętne, co pozwala na wykonywanie mocnych zakrętów i manewrów nawet przy mniejszych prędkościach, ale przy większych deska może utracić stabilność, dlatego nie polecam na nich ze stromych zjazdów...

Ale to nie wszystko! Nowoczesne technologie pozwalają na bardzo wiele :). Wybierając trucki nie trzeba się kierować jednym stylem jazdy (chyba że wiesz, że będziesz uprawiać np. tylko downhill), gdyż robione są modele mające różne zastosowania. Posiadają one regulację sztywności - wystarczy zmienić gumki na odpowiednio twarde i dokręcając je i luzując regulować sztywność w ramach danej gumki, np. włożyliśmy miękkie gumki, ale chcemy mieć troszkę twardziej- wtedy dokręcamy śrubę mocującą je na kingpinie. Jednak trzeba uważać, gdyż za mocne ściśnięcie gumki sprawi, że deska będzie wpadać w wibracje.

Wiele z firm produkujących traki -np. Randal, stworzyło możliwość przestawiania traków z downhillowych na carvingowe poprzez odwrócenie ośki. Aby to zrobić musisz odkręcić śruby na kingpinie i wyjąć, a następnie obrócić dolną część traka o 180 stopni. Ta część z reguły ma "żebro usztywniające" i przy ustawieniu downhillowym powinno ono być skierowane do ziemi, a przy carvingowym do góry. Taki zabieg zmienia kąt ośki w piwocie co sprawia, że przy takim samym nacisku mniej lub bardziej skręca.

Jakie znaczenie ma długość trucków?
W sklepach dostępne są z reguły o szerokości 150-180-210mm. Wybór w dużej mierze zależy również od tego, jakiego kształtu będzie deck. Trzeba dobrać je tak, by przy skrętach deska się z nimi nie stykała, a przy tzw. pushingu (odpychaniu się) nie zahaczać o nie nogą. Jeśli chodzi o styl jazdy, wiadomo - im dłuższe trucki tym stabilność jest większa, ale nie można przy tym zapomnieć o twardości, która też ma duże znaczenie. Tak naprawdę szerokość nie wpływa radykalnie na jazdę, jeśli tylko kółka nie będą nie będą się przecinać, możesz spokojnie kierować się estetyką :)

Przy tym dobrze jednak zaznaczyć, że przy deskach typu twin tip (wyciętych z obu stron) i z systemem drop-thru trucki powinny mieć co najmniej 180mm.

Bushings (gumki), czyli łatwy sposób na zmianę traków z cruiserowych na freeridowe!
 Najprościej mówiąc, są to kawałki gumy, które mocuje się w trucku. Mają różne kształty, miękkość i wielkość, co pozwala na łatwą, i co dobre, tanią zmianę charakterystyki swojej dechy. Zasada jest prosta: im gumki są miększe, tym będzie bardziej skrętna, i odwrotnie - twardsze - skrętność będzie mniejsza a deska stabilniejsza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz